CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

søndag den 21. februar 2010

En lille status...

...her godt 1 uge efter operationen. Alt forløb planmæssigt den 11.februar. Jeg ankom kl. 08.30, blev kørt på operationsstuen til klargøring kl. 10.00, fik rygmarvsbedøvelsen, operation fra kl. 11 til kl. 12, på "opvågningsafsnittet" indtil kl. 15 (var jo ikke i narkose, men derfor er der alligevel fuld overvågning efter operationen ;-)  ) og derefter videre op til stue 518 hvor resten af dagen og aftenen gik med at få følelse i underkroppen igen. Jeg var oppe at sidde og stå og gå et par skridt i gangvognen ved 22-tiden, og så var det ellers godnat madame! Pynten er ligesom pillet af én efter sådan en dag. Jeg skal så hilse at sige, at medicinering er en vigtig del af genoptræningen...ingen grund til at holde ud og spare...fast medicin 4 gange dagligt og forebyggende antibiotika, + i pilleform efter behov...og tro mig, de behov opstår :), og det er nødvendigt for at kunne komme igang med øvelser og træning straks dagen efter. Næste dag var man knap vågnet før det gik til røntgen til kontrol af leddet, videre på afd. igen, morgenmad og derefter ankom ergoterapeuten. Så var det badetid (dejligt!)....med opsyn...de skal jo checke om man kan klare sig selv og er klar over alle de restriktioner der er....og de er vigtige...ellers gør det jävla ondt! Så var det hvile indtil frokost, hvorefter fysioterapeuten ankom til gangtræning. Op på hesten, frem med krykkerne og begynd at gå, hehe...ja, og utroligt nok, så KAN man gå nogenlunde, når ellers man er smertedækket rigtigt. Rundturen og øvelserne gik fint, og så var det lægens check der manglede...så var jeg klar til udskrivelse kl. 16.00. Det er næsten en "ambulant indlæggelse". Én ting finder man så ud af herhjemme....kroppen er herre over hjernen....dvs. jeg sover aldrig middagssøvn....men det har jeg faktisk kunnet gøre 2-3 gange dagligt den første uge :D. Jo, den første uge har da været sej at komme igennem, både fysisk og mentalt, der er mange restriktioner som SKAL overholdes, der skal gangtrænes....men jeg kan kun gå herinde p.g.a. al den sne og is der stadig er udenfor....så indimellem kan man se mig stå og suuuuge luft ind i yderdøren hihi...
De sidste 3 dage har jeg mærket mærkbar fremgang, og det er jo super dejligt. På tirsdag skal jeg så forcere trapper til 2. sal for at komme til egen læge og få fjernet clipsene, 24 stk. Når jeg nu har chauffør og er ude at køre, besøger jeg lige kollegaerne også.
Så alt i alt går dagene med gangtræning, hvile, øvelser, sidde på spisestuestol eller min fars stuestol, som er de to siddemuligheder jeg har her i huset....tænk jeg må ikke sidde i vores nye møbler, de er for lave og de nye stole er på drejefod, og det må jeg ikke bruge de første 3 måneder. Ellers er det liggende på sengen og strække ud. Jeg har forsøgt mig med at ligge i vores chaiselong, og det bliver også snart en mulighed ;-). Så der læses og ses TV, og lidt PC-kig er der også plads til, når jeg nu sidder alligevel.
Rikke og Claus besøgte mig efter operationen om aftenen, og i stedet for en blomst som jeg alligevel ikke fik noget ud af deroppe, fik jeg et skrabelod (nitte!) og en lille bamse, når jeg nu skulle undvære dem ;D















Derudover har jeg fået fine blomsterbuketter, som stadig står og pryder i huset, samt skønne kort og hilsner. Det varmer rigtig meget. Det lyserøde "hej" kort har Amalie, 9 år lavet. Amalie får mange af mine små rester, og dette kort havde hun lavet til mig fra hendes far og søskende, sammen med lidt chokolade. Uha, jeg skal passe på ikke at blive for rund, når man nu tuller rundt herhjemme ;)


Snart kan jeg forhåbentlig også sidde og være lidt kreativ og måske stemple lidt kort. Så har jeg lidt mere at fylde dagene med. Problemet er, at jeg ikke må vride overkroppen fra side til side i forhold til underkrop og fødder. De første 3 måneder skal "næse og fødder følges ad", og det er ikke altid lige nemt at huske!
Nå, det blev en lidt lang fortælling alligevel, hvis du har været med til enden, så takker jeg for dit visit, det glæder mig altid.
Håber i får en rigtig dejlig uge, og at vi snart bliver fri for al den sne!
Jette

13 kommentarer:

  1. Var du kun lokalbedøvet???? er du da gal quinde..det turde jeg ikke!! Knock me out er mit motto når jeg skal opereres!
    Dejligt at høre at det går fremad med dig. Jeg regner med at kigge forbi næste weekend hvis det passer ind i dine planer :)

    SvarSlet
  2. Godt at høre, at operationen er vel overstået! Du er rigtig blevet forkælet, hva...det fortjener du også efter sådan en omgang. Pas nu på dig selv og husk at holde næsen ud for tæerne :O)

    SvarSlet
  3. Hvor dejligt at høre det er gået så fint. Jeg tager hatten af for dig ligesom Netti, du er sgu en sej quinde :0) Held og lykke med genoptræningen, jeg vil følge med i hvordan det går.

    SvarSlet
  4. Ja det må jeg nok sige... Kun lokalbedøvet! Det fatter jeg ikke en meter af? Og hold da op, hvor er man hurtigt oppe igen det troede jeg ikke.
    Dejligt og høre det hele er gået så godt og du er ved godt humør:0)
    Pøj pøj og nyd stunden på fifaen.

    Knuser herfra!

    SvarSlet
  5. Godt at høre at operationen er veloverstået. Og ja det er noget af en omgang, men der er allerede fremskridt kan jeg forstå. Du er snart så god som ny:O)
    Pas godt på dig selv, jeg krydser finger for at det snart bliver forår (eller bare mindre glat), så du kan få mere luft end det der kommer indad hoveddøren.

    SvarSlet
  6. Dejligt at høre, at det hele er gået så glat. Ja, det går unægtelig noget nemmere, når man får rygmarvsbedøvelse end fuld narkose.
    Godt at høre, at du er så ihærdig med genoptræningen.
    Jeg håber du snart får mulighed for at kommer rigtig udenfor, det er så dejligt at få noget frisk luft.

    SvarSlet
  7. Godt at høre at det hele forløb godt, ja det må være svært at at næse og fødder skal følges ad, kender godt alle restrektioner en af mine veninder er blevet opereret i november. Jeg håber snart du kan sidde og være lidt kretiv. Jeg ønsker dig fortsat godt bedring.
    knus Pia

    SvarSlet
  8. Ja, det lyder ikke lige til, sådan at skulle holde fødder og næse i samme retning hele tiden.
    Godt at høre operationen gik godt.
    Pas nu godt på dig selv! :0)

    SvarSlet
  9. så dejligt for dig at du er på den side af OP, og at det hele er gået godt, men det bliver nok nogen strenge uger de næste, men det tager du i stiv arm er jeg sikker på.

    rigtig god bedring

    SvarSlet
  10. Sikke en omgang.., men de lyder som om det gik efter planen!! Og du er godt i gang med genoptræningen!! Alt mulig held og lykke med det; Jette!! Og pas godt på dig selv!!

    SvarSlet
  11. Phew - du er sej!! Næse og fødder skal følges ad ? Ja det kræver da vistnok noget koordination! Håber at sne snart forsvinder så du ikke bare skal stå der i døråbningen :-) Vi ses snart!

    SvarSlet
  12. Godt at høre at alt gik som det skulle! Flotte blomster du har fået!

    SvarSlet
  13. Dejligt med en status over hvordan det er gået, og hvordan det går med dig. Jeg fik også rygmarvsbedøvelse da jeg fik lavet mit keglesnit, men modsat alle dem der var i narkose, var jeg absolut den sidste der kom hjem, da jeg skulle kunne gå først.... lyder til at være det samme med dig.
    Sikke mange fotte blomster duhar fået, derer jo næstenforår og sommer i din stue... dejligt...

    SvarSlet

Related Posts with Thumbnails